100.000 vogntog kan flyttes fra vei til sjø

grontskipsfartsprogram.no // 2.7.2021

2-3 millioner tonn av vareimporten til Norge kan flyttes fra vei til sjø. Dette baseres på intervju med mer enn 50 norske vareeiere. Grønt Skipsfartsprogram går nå sammen med Kysthavnalliansen, som har initiert en storskalatest av sjøfrakt av fersk fisk mellom Europa og Midt-Norge.

Målet er å oppnå en betydelig overføring av gods fra vei til sjø på en måte som verken forringer kvalitet på varer levert eller forlenger tida frakten tar. Så langt er både lakseeksportører og matvareimportører fornøyde.

Initiativet står Norges største dagligvaregrossist, ASKO bak.

Bakgrunnen er at dagens logistikk- og infrastruktur for varetransport i Norge er utviklet på veitransportens premisser, hvor det meste av godsimporten fra Europa kjører gjennom Østlandet, uavhengig av sluttdestinasjon. Siden 2019 er godsvolumer og transportmønster for over 50 større bedrifter på Øst- og Vestlandet kartlagt.

Logistikk 2030 og Kysthavnalliansen
– Disse bedriftene kan alene flytte over 2 millioner tonn fra vei til sjø hvert år. Det tilsvarer 100 000 vogntog. Nå trenger dette godset tilpassede seilingsruter, sier Kai Just-Olsen i ASKO som nå gjennom Grønt Skipsfartsprogram inngår et tettere samarbeid med Kysthavnalliansen.

–  Samarbeidet på tvers av næringer og med ulike vareeiere vil gi store utslippsreduksjoner og mindre veitrafikk. Resultatene så langt i prosjektet viser at det er høyst realistisk å overføre 5-7 millioner tonn på lang sikt, slik det tidligere også har vært identifisert i arbeidet med Nasjonal Transportplan. Det som er spesielt interessant er at flere av de ledende selskapene nå er klare til å sette i gang fullskala uttesting med sjøtransport mellom Europa og Norge. Da er det veldig positivt at vi nå har et tett samarbeid med Kysthavnalliansen som allerede viser vei i sitt arbeid, sier Eivind Dale i Grønt Skipsfartsprogram.

Kysthavnalliansen har i flere år samlet vareeiere, rederier, lastebilnæring og regionale myndigheter med et felles mål: Godsoverføring fra vei til sjø. Hovedfokuset har vært sjøtransport av fersk sjømat til Europa. Det midtnorske samarbeidet resulterte i fjor med en pilotsatsing. Ukentlig seiler skip fra Midt-Norge til Rotterdam hovedsakelig lastet med laks, og returnere med en rekke ulike varer tilbake til Midt-Norge.

– Arbeidet som gjøres i Kysthavnalliansen ser vi er sterkt sammenfallende med Grønt Skipsfartprogram sitt prosjekt med en horisont frem til 2030. Det er derfor naturlig for partene å samarbeide gjennom et formalisert partnerskap. Erfaringene vi har fra samarbeidet mellom vareeier, rederi og norske transportører blir verdifull å ta med seg inn i Grønt Skipsfartprogram, sier Ann Iren Holm Rise prosjektleder i Kysthavnalliansen.

LES MER HER: https://grontskipsfartsprogram.no/nyhet/100-000-vogntog-kan-flyttes-fra-vei-til-sjo/