Gods- og logistikkflyten forsvant

Hentet fra logistikkinside.no • 23.02.2022

– Logistikkflyten forsvant over natten. Sjøtransporten på kysten tapte på Covid-19.

Det forteller nyvalgt styreleder Tor Førde i Kystterminalene til Logistikk Inside.
– Men nå er optimismen tilbake, sier han som representerer sjøgodsets fremtidsløsninger. Han legger imidlertid ikke skjul på at logistikkflyten nærmest forsvant over natten med Covid-19.

Myndighetene må ta grep

Hvor står Kystterminalene i dag, og hva er hovedfokus?
Sjøtransporten på kysten har tapt på denne situasjonen. Ta kystruten som eksempel, over lengre tid har lastekapasiteten blitt bygget ned. Vanligvis går det 11 skip i denne farten og alle terminalene hadde to anløp daglig, og det var en god logistikkflyt for våre kunder. Over natten nærmest forsvant tilbudet på grunn av Covid. Mange av kundene må vi jobbe inn igjen nå. Jobben med å få disse tilbake er startet, og vi skal klare det, sammen med våre samarbeidspartnere. Det er viktig for oss å få alle 11 skipene i fart to avganger daglig. For å nå målene i NTP til 2030 burde Stortinget og departement også lagt til rette intensiver som gjorde det mulig å få flere frakteskuter med faste anløp langs hele kysten, forteller Førde.

Kystterminalene. Hva er nå det egentlig?
– Kystterminalene (NNDF) er ett nettverk på 21 terminaler langs Norskekysten. Vi sysselsetter rundt 400 mennesker. Våre medlemmer har rundt 180 kjøretøy. Vi disponerer 27.000 m2 lager og 82.500 m2 lagringsplass ute. Hvert år håndterer vi nær 21.000 skipsanløp.

Dette høres ressurskrevende ut?

– Ja, men vi har lokalkunnskapen, ressursene og samarbeidspartnere til å ordne det meste. Vårt nettverk gir et intermodalt, miljøvennlig transporttilbud med dør/dør løsninger ved hjelp av sjøtransport og biltransport.

Må forstå bærekrafts-målene

Hva er så målet?
– Vårt mål er å få flere bedrifter og det offentlige til å forstå at bærekrafts-mål og miljølovnader henger tett sammen, og med å bruke løsningen som i dag og i femtiden er best egnet for sjøtransport og distribusjon med kjøretøy. 80 prosent av Norges befolkning bor jo innen to mil fra sjøen. Leien er merket, kaiene er der, vi har utstyret, samarbeidspartnere, kunnskapen og fasilitetene til å håndtere transporten, understreker Førde.

I følge Nasjonal transportplan (NTP) skal en stor del av dagens transport innen 2030 gå fra vei til sjø. Kommentar!
– Det er ingen grunn til å vente så lenge. Stat, fylkeskommuner og kommuner bør ta et ansvar for sine fremtidsmål. De må sikre at innkjøpene av varer som kan gå på kjøl, gjør det. Staten kjøper for 600 milliarder i året. Å sette krav for fremføring som reflekterer egne mål for fremtiden skulle bare mangle. Et skip er ekstremt mye mer effektivt tonn/km i forhold til CO2 utslipp, fremhever Kystterminalenes leder.

Hvor var du i starten av karrieren?
– Startet å vaske fiskekasser som 12 åring på en lokal fabrikk. Jeg ble kjent med transport og logistikk gjennom utdanning i Hæren og fikk jobbet en periode ved Våpenskolen for Hærens Tren og Intendantur Våpen. Egentlig er jeg utdannet lærer.

Hva ble veien videre?
– Jeg startet og ble etter hvert daglig leder for Randstad/Dfind Engineerings avdeling i Bergen, for videre å bli daglig leder for K-Jansen AS i Florø. Det er også situasjonen i dag.

Hva var kicket for bransjevalget?
– Det må være tempoet, og det å få jobbe i en bedrift med muligheter.

Det største som har skjedd?
– Jeg har to friske barn og er godt gift, det blir ikke større enn det.

Hvor står du og virksomheten i dag?
– Kystterminalene står ved et vendepunkt. De er mer samlet og selvbevisste på vår kapasitet og våre løsninger. Vår største utfordring er selvsagt å få mer gods på sjø.

Fremtidsutsikter?
– De er veldig god på lang sikt, og det er vi og våre samarbeidspartnere som representerer fremtidens løsninger.

Og fremtidsønsker?
– Mine tre fremste fremtidsønsker er å få et tettere og mer samlet samarbeid med bedrifter, bransje og interesseorganisasjoner til å dra i riktig retning for å få mer transport på sjøen. Det andre er å få faste anløp langs hele kysten av egnede godsfartøy, og selvsagt, å få mer gods på sjø, avslutter Kystterminalene styreleder, Tor Førde, bransjepraten med Logistikk Inside.

Les artikkelen: logistikkinside.no

Av: Per Dagfinn Wolden

Publisert Onsdag 23. februar 2022